Masopust je označení veselí předpopeleční středou, především pakmasopustního úterý. V dnešní době probíhají masopustní zábavy především o víkendech a někdy ani ne předpopeleční středou, jak tomu bylo v Telči.
Dopolední vepřové hody
Náměstí Zachariáše z Hradce začátkem dne provoněla vůně zabíjačky. Již od půl jedenácté si návštěvníci mohli koupit jelita, jitrnice, ovar nebo tlačenku.
Za zvuku heligonky
Zhruba od úderu poledne zpříjemňoval pobyt na náměstí Antonín Kernstock se svou harmonikou. Tuhé mrazy, sněhové kalamity, déšť,to vše trápilo a sužovalo Telč a blízké okolí po dlouhou dobu, avšak na tuto tradiční akci se počasí umoudřilo a ačkoliv se průvod brodil v sněhové kaši, bylo počasí vydařené.
Průvod vedla tetka a generál
Před druhou hodinou se začaly masky srocovat Na Parkáně. Odtud také po druhé hodině vyrazily na průvod po náměstí. Následně se masky a ostatní návštěvníci postavili okolo pana starosty a vůdci průvodu požádali pana starostu o povolení k vypukutí masoputního veselí.
Masky shrnuly letošní rok, pochválily a pokáraly, ale hlavně počernily pana starostu uhlíkem, neboť kdo se načerniti nedá, pak dvakrát tolik stoná, praví pranostika. Samozřejmě nemohlo chybět ani taneční sólo pro starostu a masku tetky.
Masky všeho druhu
Po náměstí se tak v jednu chvíli procházeli naráz tradiční masky koně čikrávy, Pata a Mata, Želv ninja a mnoha dalších. V dřívějších dobách byly navíc některým maskám přisuzovány různé vlastnosti, například zatancovat si na masopustním veselí s medvědem znamenalo plodnost.
Další tradičně oblíbenou maskou je maska Turka, za kterou se nejčastěji oblékají mladí chlapci. Nosí vysoké jezdecké boty a červené čepice s bílými rukavičkami. Jít za tuto masku znamenalo pak nárůst fyzické zdatnosti a síly. Další tradiční masky jako cikánky, holiči a koně samozřejmě nechyběly.
Poté se masky roztrousily po náměstí a rozdávaly černé kresby po obličejích, radost a štěstí a také pochopitelně tradiční masopustní koblihy.
Pohřbívání basy
Podle tradice o masopustním úterý vyvrcholilo a současně přesně o půlnoci končilo třídenní hýření, bujaré veselí, hostiny, zábavy a tancování. Muzikanti dohráli a symbolicky se pochovala figurína basy nebo, dle krajových zvyklostí jiný nástroj, jako například dudy nebo housle, který byl zahalen do smutečního šatu.Tímto zvykem se dalo na vědomí, že dalších čtyřicet dní by se měl každý věnovat rozjímání a půstu.Tradice, kterou masopust nese, se datuje až k třináctému století, ale i přesto se některé tradice zachovaly do dnešní doby.
Masopustní veselí proběhlo pod dohledem senátora
Masopust na Telčském náměstí navštívil mimo jiné i senátor za obvodJihlava a bývalý hejtman kraje Vysočina a zastupitel Telče Miloš Vystrčil.
Kalendář akcí nám však může nabídnout hned přístí týden karneval naledě nebo v polovině března koncert žáků základních uměleckých škol.
Poslat nový komentář