Už loňský rok prokázal, že měsíční údobí maturitních zkoušek je pro školu obrovskou zátěží. Maturanti potřebují klid, který je v případě dlouhého maturitního období náročné zajišťovat. Část budovy, kde se testuje, je nutno úplně uzavřít.
To způsobuje problémy s dostupností učitelských kabinetů pro ostatní žáky, navíc se znovu otevírá otázka kapacity školy. Také učitelé jsou dlouhým trváním maturitního zoušení přetíženi, a nemohou se proto naplno věnovat ostatním třídám. Jediným řešením bývají rozsáhlé změny v roz-vrzích nižších tříd nebo ředitelská volna, která sice potěší studenty, ale naruší vzdělávací plány učiva předmětů.
Sami maturanti už ani nevědí, kdy jim začíná tradiční „svatý týden“, teď už spíše měsíc koncetrovaného učení a obav. Přestože se státní maturity píšou jeden až dva týdny před ústními zkouškami, studenti výsledky testů neznají a nemohou si být jistí, jestli uspěli.
Trable kvůli slohům
Slohové práce se musí podle nového systému odeslat na cizí školy, kde je učitel hodnotí podle kritéríí přesně stanovených tvůrcem testu.
Předepsané tabulky však nefigurují jako šťastné řešení, protože nehodnotí originalitu práce a individualitu rozličných osobností. Řada studentů tak doplatila na to, že se snažili o umění a nedodrželi proto strojovou kostru daného tématu.
Opravující mají na klasifikaci množství slohů nedostatek času, neboť se výsledky ještě zpracovávají pro statistické účely a případnou harmonizaci testu.
Vyšší verze testu z matematiky dopadla úspěšně!
Opravdovou bouři na vysokých pozicích CERMATu (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání), způsobili nespokojení studenti, kteří si zvolili vyšší verzi testu z matematiky.Mladí matematici, často i na špičové úrovni, například úspěšní řešitelé národních kol olympiády z matematiky, si stěžovali na kritický časový limiti a nejasné zadání některých příkladů.
Naši gymnazisté si však s kritizovaným testem proadili. Celá devítka studentů u vyšší verze testu z matematiky uspěla bez jediné vyjímky a stala se ukazatelem skvělé úrovně výuky tohoto předmětu na telčském gymnáziu.
Matematiku obou verzí si dohromady zvolilo asi čtyřicet studentů, jazykům dalo přednost šedesátka. Jednotlivci si pak zkusili volitelnou fyziku a dějiny umění.
Výsledky potěšily, přístup tvůrců nikoliv
I přes poměrně kvalitní výsledky svých studentů není ředitel GOB a SOŠ Telč, RNDr. Stanislav Máca, s letošními státními maturitami zcela spokojen. Převážně negativně je hodnotil i v rozhovoru pro deník Mladá fronta. Náladu mu prý spravilo až slavnostní předávání maturitních vysvědčení, které se tradičně konalo na telčském zámku 1. června.
Maturitní vysvědčení za Noci kostelů
Téhož dne se shodou okolností ko nala celostátní akce církevních společenství, Noc kostelů. Součástí programu byly i fanfáry z věže kostela sv. Jakuba a slavnostní atmosféru večera podtrhl břeskný tón trub.
Tradičního předávání se letos kromě zástupců města, telčského starosty a ředitele Stanislav Mácy, zúčastnil také člen senátu PČR, bývalý profesor telčského gymnázia a doktor přírodních věd, Miloš Vystrčil.
Maturanti si z večera odnášeli desky s vysvědčením, přání hodně štěstí do příšítho života a především nezapomenutelný životní zážitek. Když byla všechna vysvědčení rozdána, nejlepší studenti byli vyznamenáni za vynikající výsledky a obdrželi jednorázové stipendium.
Maturita - Dal by sis ji znovu?
Kristýna Procházková, oktáva
Asi to bude znít zvláštně, ale moje odpověď zní - maturitu jako takovou klidně ano.
Samotná ústní zkouška ani státní čáast nejsou až tak náročné, jak se říká, i když maturantům, kteří si letos vybrali vyšší úroveň matematiky nezávidím
Krušné jsou spíše poslední chvíle před osudným “Dnem D”. Nervozita dolehla snad na každého z nás... Třeťákům bych ráda vzkázala, ať se ničeho nebojí, že příprava od našich pánů učitelů je dostatečná.
Jediné, čeho se mohou obávat, jsou zmatky od CERMATU. A co budoucím maturantům do školního roku 2012/2013 popřát? Snad jen to, aby měli to štěstí a výsledky svých slohových prací se dozvěděli ještě přede dnem, kdy končí šance se odvolat.
Vojtěch Veselý, 4.B
Státní maturitu už bych znova dělat nemusel.
Jednou mi to stačilo. Jednak kvůli té obrovské nervozitě před samotným zkoušením nebo před písemkou, jednak kvůli těm mírně řečeno „průšvihům“, které provázely vyšší úroveň matematiky a slohovky.
Státní maturita byla jedna velká šaškárna. Třeba to, že jsem musel mít papírové kapesníky na židli vedle sebe a ne na stole, svědčí za vše. Nějak mi pořád uniká důvod tohoto nařízení.
Nicméně pokud bych měl srovnat státní maturitu s maturitou klasickou, kterou studenti ještě před dvěma roky dělali, musím přiznat, že jsme to měli daleko jednodušší.
Množství látky, kterou jsme se třeba na literaturu museli naučit my, je jen zlomek toho, co se museli učit studenti dříve. Ale stejně jsem rád, že už to mám za sebou a mám prázdniny.
Sabina Kožichová, oktáva
Maturovala jsem z matiky, zemáku a angličtiny, což jsou díkybohu předměty, z kterých jde odmaturovat (pokud na to během oktávy úplně nekašlete) i bez intenzivní šprtací přípravy o svaťáku.
Lehčí verze státních maturit se dají zvládnout úplně bez přípravy, klidně i v sextě - takže toho bych se nebála.
U vyšší verze z matiky jsme letos docela kulili oči, jelikož CERMAT neodhadl úroveň obtížnosti a dost to, oproti předchozím verzím, přemrštil - s přípravou, kterou jsme na gymplu měli, se to ale napsat dalo.
Maturita celkově je docela v pohodě záležitost. Jediný problém je podle mě CERMAT a jeho systémy, které nechápeme jak my, tak zjevně ani jeho vedení. Taky bych si nemusela úplně zopakovat přečtení dvaceti knížek za rok, jelikož literatura není věc, která by mě bavila. Budoucím maturantům přeji, aby nejdéle v březnu aspoň přibližně tušili, jak bude jejich nový systém maturit vypadat.
Poslat nový komentář