Jaká je aktuální situace ve školství v Kraji Vysočina? Hodnotíte současný stav vzhledem k minulým létům jako pozitivní nebo alespoň směřující správným směrem?
Myslím si, že situace ve školství na Vysočině je výborná, konec konců to prokázala státní maturita loni a také ta na podzim, která proběhla jako zkušební. Celkově to tedy hodnotím jako velmi dobré.
Jste příznivcem jednotné státní maturitní zkoušky?
Ano, jsem, protože si myslím, že by mělo existovat něco pro porovnávání znalostí tak, že se nastaví stejná minimální úroveň znalostí pro všechny absolventy středních škol. Co nechci, je to, aby se podle státních maturit hodnotila škola, protože to by se hodnotilo občas nesrovnatelné.
Na gymnáziích by si tak měli studenti automaticky volit tu vyšší úroveň, kdežto třeba na odborných školách bych předpokládala, že si budou brát tu nižší úroveň, ale rozhodně je potřeba, aby byla nastavena určitá laťka, co má umět maturant, jaké nejnižší znalosti z matematiky, českého a cizího jazyka musí mít.
Vraťme se nyní k minulému roku... Co vedlo Kraj Vysočina k tak razantnímu kroku, jako byla na poslední chvíli zastavená redukce osmiletých gymnázií?
Zatím k žádnému razantnímu kroku nedošlo, spíše se jednalo o určitý návrh, jak by se mělo postupovat. K tomu úměrně by se měla také snížit víceletá gymnázia. Podle mého by měla být pouze v bývalých okresních městech a měla by být záležitostí vemi nadaných dětí.
Těm ostatním by se měla dát příležitost studovat na gymnáziu po základní škole. Jinak řečeno, nesnižovala bych počet maturantů na gymnáziích, jenom bych snížila počet studentů víceletých gymnázíí.
Zajisté mi tedy dokážete odpovědět na otázku, zda-li je možné srovnávat úroveň studia na víceletém gymnáziu se základní školou. Jepodle vás tato výuka stejně kvalitní?
Teď je otázkou, jak srovnat ty, kteří na to víceleté gymnázium přichází. Zda je to opravdu správná volba v těch jejich jedenácti letech. Tam to rozhodnou rodiče a berou to spíše jako prestižní záležitost. Nejlépe se ukáže, zda je člověk studijí typ až v osmé nebo deváté třídě, oproti tomu tady se rozhoduje v páté třídě, kdy většina dětí má na základní škole samé jedničky.
Mýlím se tedy, pokud si myslím, že je zde možnost návratu této myšlenky především po volbách do krajských zastupitelstvech na podzim tohoto roku?
S odvoláním na celostátní trendy k redukci bude muset jednou dojít, ale redukce by měla být celorepubliková a ne tak, že se k ní přihlásí pouze jeden kraj.
Takže v rámci měřítka Kraje Vysočina by takováto redukce hrozit neměla, ale mělo by k tomu dojít ze strany Vlády České republiky?
Ano, zaprvé by to mělo jít zvrchu z vlády, jak říkáte. Ale zadruhé by to mělo jít i zespoda, protože menší města by měla mít zájem na tom, aby měla obsazené základní školy a ne, aby jim tam ubývaly takovýmto způsobem děti a přecházely na víceletá gymnázia, když výuka je přibližně stejná.
"aby jim tam ubývaly takovýmto způsobem děti a přecházely na víceletá gymnázia, když výuka je přibližně stejná." No kdopak by to od soudružky čekal, žejo?
"Nekvalitní osmiletá gymnázia" No kdo by to od soudružky čekal, žejo?
Poslat nový komentář