Nejen díky nejlepší grafice středoškolského časopisu v České republice nás ostatní periodika právem odměnila 1. místem v Ceně školních redakcí

V červnu letošního roku projekt "Naše škola: Gymnázium Telč" studentů telčského gymnázia získal v Havlíčkově Brodu ocenění nejlepšího školního časopisu na Vysočině s postupem do celorepublikové soutěže školních časopisů. A tak se na celostátní kolo soutěže Školní časopis roku 2011 do Brna vydala 2. prosince 2011 šestice zástupců z naší redakce. Hyperlokální projekt "Naše škola: Gymnázium Telč" si z moravské metropole odvezl v mezinárodní konkurenci bezmála dvou set časopisů přihlášených do celé soutěže celkem pětici významných ocenění, peněžní odměnu a věcné dary od ASK ČR.
Fotografie ke článku: Nejen díky nejlepší grafice středoškolského časopisu v České republice nás ostatní periodika právem odměnila 1. místem v Ceně školních redakcí
Diplomy. Zástupci redakce po skončení soutěž s diplomy.
Autor: NŠ/Lucie Skálová

Celostátní kolo soutěže Nejlepší školní časopis 2011 pořádané Asociací středoškolských klubů ČR (ASK ČR) proběhlo 2. prosince v prostorách Střední školy polytechnické v Brně. Dopoledne probíhalo souběžně několik workshopů zaměřených na tvorbu časopisů, které lektorovali zkušení odborníci s několikaletou praxí v oblasti médií. Následovala krátká pauza na oběd následována vyhlašováním výsledků soutěže.

Naše škola: Král zlatý, stříbrný a bronzový

„Studentský hyperlokální zpravodajský projekt Naše škola z telčského gymnázia Otokara Březiny, který se snaží informovat svým webovým zpravodajstvím z Telčska co nejrychleji a skrze tištěnou verzi co nejpodrobněji s komentáři k daným problémům. Spoluvytváří jej bezmála tři desítky studentů z našeho gymnázia.“ představil časopis šéfredaktor Kroupa ostatním redakcím, které mu následně udělily 1. místo v Ceně redakcí.

Pozitivně hodnoceným prvkem byla návaznost webového a tištěného zpravodajství s důrazem na dění ve škole a zajímavý lokální přesah zpravodajství.

Porota soutěže sestavená z předních představitelů mediálního oboru v České republice, redaktorů Deníku, profesionálních grafiků a lidí z ASK ČR nám udělila celkově čtyři ocenění, z nichž se většina týkala tištěné verze.

 

Celkově tedy studenti a jejich hyperlokální zpravodajský projekt „Naše škola: Gymnázium Telč“ získal v kategorii středních škol v mezinárodní konkurenci bezmála 200 časopisů přihlášených do celé soutěže tato ocenění:

1. místo / Cena redakcí 2011

1. místo v rámci ČR/ Nejlepší grafika roku 2011 (*) 

2. místo / Nejlepší zpravodajství na webu roku 2011

2. místo / Nejlepší školní časopis roku 2011 – jako celek

3. místo / Nejlepší titulní strana roku 2011

 

Do celostátního kola soutěže jsme postoupili po červnovém úspěchu v Havlíčkově Brodě, více informací si můžete přečíst v článku s videoreportáží: Telčský gymnaziální časopis nejlepším na Vysočině

Jaký je náš trik a proč to děláme?

Celé kouzlo je skryto v myšlence, že děláme to, co nás baví. Třicetičlenná redakce je naše druhá rodina, kdo do ni patří, se dozvíte ZDE. Snažíme se být originální a neotřelí, děláme věci jinak, vytváříme nové souvislosti a celý projekt budujeme za podpory silných partnerů. Hlavní myšlenky popisující směr a cestu Naší školy v začátcích můžete poodhalit v tomto článku.

Vše děláme dobrovolně, z vlastní iniciativy. A to je hlavní! Naši práci nám velmi usnadňuje úzká spolupráce s GOB a SOŠ Telč, vedení je velmi ochotné a obětavé. Webový portál a stěžejní redakční systém NašeWiki funguje díky občanskému sdružení SOMTNET. Pod pokličku elektronické Naší školy můžete nakouknout v článku O webovém zázemí časopisu Naše škola. V neposlední řadě také spolupracujeme s třešťskou pobočkou tiskárny K&M Press, která nám zajistila křídový papír, jenž při tisku čas od času používáme.  

Děkujeme všem, kteří se na projektu přímo i nepřímo podílejí. Velký dík patří nejenom partnerům Naší školy a redakčnímu týmu, ale také jejich blízkým, kteří je v tom, co dělají, podporují.

___________

(*) Časopis „Naše škola: Gymnázium Telč“ v této kategorii obsadil druhé místo. První příčku získal slovenský časopis Nový Blesk z Trnavy. V rámci České Republiky tedy Naše škola nenašla přemožitele.

Fotografie ke článku: Nejen díky nejlepší grafice středoškolského časopisu v České republice nás ostatní periodika právem odměnila 1. místem v Ceně školních redakcí
Vyhlašování. Výsledky vyhlašoval Petr Kantor z ASK ČR, mikrofon s ním však moc nespolupracoval.
Autor: NŠ/Leoš Tejkl

30 komentáře k "Nejen díky nejlepší grafice středoškolského časopisu v České republice nás ostatní periodika právem odměnila 1. místem v Ceně školních redakcí"

MarkétaM (bez ověření) se projevil(a) dne 6 Prosinec, 2011 - 20:20:

Bohužel mi nedá nereagovat na tuto diskusi, je mi to líto a přijde mi to naprosto zbytečné. Tomáši, samozřejmě Ti gratulujeme k vítězství, děkujeme za cenné rady, ale cílem našeho časopisu je opravdu informovat, pobavit a děláme to pro zábavu tak nechápu některé tvé reakce. Místo abyste si vyměňovali cenné zkušenosti, které vás s Petrem poslali mezi špičku v tvorbě studentského časopisu, tak tady marníte čas urážkami. Já neskrývám svoji radost a jsem hrdá na to, co "moje děti" dokázaly. A že se s tím pochlubily? To je přece normální reakce. Ještě jednou patří gratulace a díky vám oběma za to, že tady odvádíte kvalitní práci a svůj volný čas trávíte smysluplně. PS: Jedním z nás šesti zástupců jsem byla já - pedagogický doprovod.

Šlaparáda (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 20:21:

Myslím že je tomu jedinci věnováno moc pozornosti, to je pro něj, jak sleduju největší odměna...

Anonym (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 20:26:

Musejí se mu věnovat, v tom Brně si jich prej nikdo nevšímá říkali :-D

já nic, já muzikant (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 20:01:

No tak, kluci:-)Je hezké, že se věnujete něčemu navíc ve volném čase, tak si nenechte kalit a nekalte radost ze zúročení vašeho úsilí. Kdo to myslí poctivě a kdo ne, to nám nepřísluší hodnotit. Nechte to těm nahoře:-)
Zejtra se pozná, kdo dostane uhlíky a kdo nadílku:-D

Stanislav Máca (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 12:33:

Ještě jednou blahopřeji všem k vynikajícímu úspěchu a děkuji. Je to zasloužené ocenění Vaší činnosti a aktivity.
Stanislav Máca

PS. Pokud se někdo najde, kdo dovede závidět a dokonce urážet, tak jsem si jist, že Vám to radost nezkazí a lehce s úsměvem to dovedete přehlédnout.

lukasv se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 20:30:

Děkujeme za blahopřání a vážíme si vaší velké podpory, bez které by bylo těžké něco takového vůbec podnikat!Smile Velké díky.

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 11:41:

Zdravím do Telče a gratuluji ke všem získaným úspěchům.
A dovolil bych si Vám dát několik rad.
Existuje několik způsobů přístupu k novinařině. Jedna skupina novinářů se snaží přinést svým čtenářům nezkreslené a objektivní informace, ta druhá udělat ze všeho co největší senzaci, jak jen je to možné.
V souvislosti s tím můžeme rozdělit novináře informující o nějaké události na tři typy: Ti, jež publikují nezkreslené informace, potom ti kdo píší převrácené skutečnosti, jelikož si nebyli schopni ověřit jejich pravost, a nakonec ti, kdo tak činí záměrně ve vidině vlastního profitu.
Přede dvěma dny, na onom finále, jsem měl po shlédnutí vystavených časopisů v plánu hlasovat v ceně redakcí pro vás. Ale neudělal jsem to a to pouze díky tomu, jak jste k celé věci přistupovali.
Vezmu to pěkně popořádku, jak o tom píšete. Zaprvé je moc pěkné, že jste se účastnili v počtu šesti redaktorů - kdyby to tak udělal každý, nebylo by v sále k hnutí, neboť pozváni byli pouze tři zástupci za každou redakci. Zároveň oceňuji značnou bystrost při hodnocení soutěže jako mezinárodní - ten jeden či dva časopisy ze Slovenska dělaly akci vskutku minimálně evropského charakteru. Dovolil bych si také upřesnit vaši informaci o bezmála dvou stech časopisech - jak jistě víte, tyto pro vás nebyli konkurencí, neboť v kategorii středních škol bylo časopisů asi 40, ti ostatní soutěžili za základky a to o den dříve. Netroufám si odhadovat, zda-li se jedná omyl či záměr, ale jedno vím jistě: ani to či ono do novinařiny nepatří.
Abych se vrátil k vaší ceně redakcí: Ještě abyste ji nedostali, když tam vaše nadmíru pčetná delegace poskakovala jak šašci, všechny účastníky vedla ke svému časopisu a snažila se je přesvědčit, ať pro něj hlasují.
Když ve svém článku hodnotíte právě tuto cenu jako nejvýznamnější, celkem tím urážite čtenáře. Protože není nic méně věrohodného jak cena udělená pod nátlakem lidmi, kteří si nemohli časopisy ani nijak hlouběji prostudovat. Inu, nesuď knihu podle obalu.
Také vám gratuluji za 1. místo v rámci ČR, co se týče grafiky. Moc pěkná hvězdička s vysvětlením, jen byste si měli ujasnit priority, když se prvně chlubíte "mezinárodní konkurencí," kterou následně odsunete na druhou kolej a prohlašujete se vítězem s 1. místem v rámci ČR, ačkoli taková cena nebyla vůbec udělována.
Netroufám si odhadovat, zda-li moje píchnutí do vosího hnízda nezmizí z vašich stránek tak rychle, jak se na nich objevilo, ovšem rád bych se vrátil k samému začátku: Snažím se pouze poradit. Neboť cenzura, stejně jako cílené převracení skutečností, opravdu není vizitkou seriózního média.

Zdraví
Tomáš Čakloš, šéfredaktor,
časopis Gymplos,
á propos absolutní vítěz této soutěže

Janča R. (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 14:39:

Tomáši, závist dělá divy, že?
Kluci, nic si z toho nedělejte, jste prostě nejlepší.;)

makaronopsikalibrus (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 18:34:

To jen jen důkaz toho, že být á propos absolutní vítěz není všechno. Naši kluci mají podporující věrnou čtenářskou základnu... a to je nejcennější :-P

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 19:03:

Nikdy jsem se nechtěl pouštět do vzájemné rivality nebo srovnávání. Pokud je dle vašeho názoru cena udělená narychlo davem významnější než cena pečlivě zpracovaná odbornou porotou, nehodlám vám tento názor brát.

Petr Kroupa se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 19:46:

Pro mne má mnohem větší hodnotu, než nějaká cena udělená odbornou porotou, či ostatními redakcemi zájem, podpora a sympatie ze strany naší široké čtenářské komunity.
Děláme to, co nás baví. A děláme to jako celek - tištěné navazuje na webové a opačně. Máme na to své vlastní způsoby, své neotřelé chování.
Navíc si uvědom, kolik ocenění jste získali vy (když nepočítáš článek měsíce, který a časopisem samotným až tak nesouvisí - stál a padal na tvojí osobě, nikoli na redakčním týmu)?

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 21:34:

Poněkud krátkozrace jsem rozpoutal diskusi, kterou jsem, koukám, neměl. Nechtěl jsem se přít nebo něco srovnávat, vůbec jsem do toho nechtěl vnášet vlastní časopis, spíše působit jako pozorovatel s určitými postřehy. Že se to zvrhlo, je pochopitelně moje vina, a rád bych to proto utnul. Nerad bych útočil na váš časopis nebo vytvářel rozepře a naopak bych byl rád, kdyby mezi našimi redakcemi, ač to nejspíš žádný reálný dopad mít nebude, panovaly přátelské vztahy.
Samozřejmě se jedině slučuji s tezí o tom, co je pro časopis a pro jeho redakci důležité.

Petr Kroupa se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 13:48:

S pojetím prjektu Naše škola jsem nadmíru spokojen, je originální a má svůj styl. Tak to také zůstane.
To, že nemáš schopnost prodat práci svých lidí a být rival stejně jako tvá nevědomost, že obal a grafika periodika je to, co čtenáře táhne, bylo na soutěži zcela evidentní. Očividně jsme tím zapůsobili i na tebe, když jsi nás vyhledal. Cenu redakcí a vlastně i ostatní diplomy jsme získali díky naší kvalitně odvedené práci a průbojnosti mezi ostatními redakcemi - bylo nás zkrátka vidět a dokázali jsme je utvrdit v tom, že zrovna my jsme ti nejlepší - to samé jste ale přeci mohli udělat i vy.
K počtu zúčastněných. Všechno je o schopnosti vyjednávat, já si u Petra Kantora domluvil výjimku a mohli jsme tak přijet celkově v šesti lidech - že vás to nenapadlo udělat také, není můj problém.
I přes to děkuji za tvůj komentář, zanechal ve mě hlubokou citovou stopu.

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 19:13:

Pojetí projektu nikomu neberu, váš časopis zcela určitě má svoji kvalitu a zaslouží si obdiv. Jediné, co jsem se snažil vyjádřit, ačkoli moje myšlenka - což naprosto chápu - nepadla na úrodnou půdu, byl váš přístup na soutěži.
Jsi vážně velice šikovný, že jsi si dokázal vyjednat u Petra Kantora výjimku a přijet ve větším počtu. Neřekl jsem, že jste porušili nějaká pravidla, pouze jsem se zamyslel nad tím, jak by to asi vypadalo, kdyby to udělal každý.
Důvod, proč jsem neudělal to stejné, není ten, že bych to nedokázal, ale ten, že jsem to nechtěl. Nepřijde mi to správné. Ale to je samozřejmě věcí pohledu.
Je samozřejmě jedině dobře, pokud dokážete svoji práci prodat, a nehodlám se s vámi v tomto směru nikterak srovnávat. Jen si nejsem osobně úplně jistý, jestli je to ta nejlepší cesta k dobelhání se objektivního výsledku, ač je samozřejmě zcela legitimní.
Ve svém příspěvku jsem ovšem nehodnotil ani váš časopis, ani vaše úspěchy, ale způsob, jakým o nich informujete.
Třeba máš pravdu ty a já se bez schopnosti převrátit skutečnosti tak, aby se vám co nejvíc hodily, můžu jít zahrabat do starého železa.

Dominik (bez ověření) se projevil(a) dne 8 Prosinec, 2011 - 16:35:

nechtěl? opravdu jste to nechtěl? řekl jste si "mohl bych to udělat, ale neudělám, protože nechci"? nebo Vás to zkrátka nenapadlo?

Petr Kroupa se projevil(a) dne 8 Prosinec, 2011 - 17:18:

Mlžimuž a kníže výmluva - co jsem tam, Dominiku, v Brně tak koukal po redakcích, nebo se s nimi bavil, přijeli od nich dva, nebo tři zástupci a učitel. Bylo nás tam víc, ale když to organizátor dovolil... :-)

lukasv se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 13:46:

PS: nevím proč by měl váš příspěvek mizet. Žijeme, aspoň doufám, v demokratickém systému, takže pokud se chce někdo slušně projevit, ať se projeví. Je mi líto, že by někdo mohl vůbec pomyslet, že bych nějaké příspěvky mazal. To jen pro upřesnění.

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 19:16:

Pokud to mělo vyznít jako nějaké obviňování či předsudek, poté se omlouvám.
Svět, v němž žijeme, můžeme nazývat, jak chceme, nicméně cenzura do něj bohužel patří. Jsem rád, že váš časopis se k takovým neřadí.

lukasv se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 13:26:

Zdravím Tomáše Čakloše,
především děkujeme za upřímné blahopřání, není nic krásnějšího než uznání od zdravé konkurence.

Předem upozorňuji, že jsem vyhlášení nebyl přítomen, takže odpovím nezávisle, na základě informací, které mám.

Přesně tak, myslím, že rozdělení novinářských přístupů je trefné. Já se osobně snažím psát články jednak korektní, kdy píšu o tom, o čem hodně vím, a chci předat pravdivé informace. Také píšu články v nadnesenější rovině, kdy čtenáři našeho hyperlokálního zpravodaje znají souvislosti - čtou mezi řádky, takže vědí, na co narážím. Určitě mám na kontě i články, které jsou sice založené na pravdivé informaci, ale ta je dodatečně značně deformována a celý článek tak slouží především k pobavení. Osobně si myslím, že je potřeba nezalézat ke krajnostem a čtenářům poskytovat od všeho trochu. Neumím si představit, kdyb na tomto webu byly články všechny koretního chartakteru, pouze konstatovně informující. To by byla jistě nuda. Opačná krajnost by byla také špatná.

Je otázka, jak se ke článku postaví sám autor. Redaktor, který napsal tento článek, má svůj osobitý přístup ke zpracování informací. Je jasné, že si nemůžeme informace cucat z prstu. Přijde mi ale pěkné, že člověk může informaci různě uchopit, tak aby přilákala čtenáře. Všichni jistě víme, že když napíšeme nadpis článku ve smyslu "Studenti z Brna navšívili zoo", je to dost suché oproti něčemu ve smyslu "Mezi papoušky se brněnští cítili jako doma". Takže pokud se soutěže zúčastnily redakce z čr i sr, myslím že trvzení o mezinárodnosti není chybné. Také co se týče počtu redakcí, tak přihlášených bylo opravdu hodně, ale některé redakce nebyly ani pozvány do Brna. Což ale chápu tak, že to stejně byla konkurence.

Jinak o tom, zda se lidem časopis a zpravodaj líbí. Pokud budeš mít vynikající články, perfektní grafiku, a nikdo o tom nebude vědět, tak jako kdybys to všechno nedělal. Dneska je potřeba lidem ukázat, že tu jsme, že fungujeme a že něco také nabízíme. Náš projekt si neklade nějaké velké ambice, co se týče spádové oblasti. Jsme především hyperlokálním zpravodajem. A tak nemůže nikdo jiný objektivně posuzovat, než škola a náš region.

Jinak z mého pohledu je úplně jedno zda jsme Ntí či NplusPrvní v horních dolních, či v západním Islandu. Jestli o něco jde, tak o to, aby celý projekt měl nějaký smysl. Aby bylo stále dost nadšených lidí pro publicistickou činnost, a hlavně aby to všechno bavilo a těšilo jak tvůrce, tak čtenáře. Jakmile se všechno podřizuje zhoubnému kariérismu a chorobné soutěživosti a porovnávání se, ztrácí to všechno smysl.

Zdraví obyčejný člověk, který nemá potřebu se pyšnit svým jménem a postem,
mimochodem relativní poražený nadutostí okolí

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 19:23:

Co se týče pojetí článku, vždy je rozdíl mezi článkem v očividné nadsázce a zprávou převracející skutečnosti.
S většinou vašeho příspěvku vesměs souhlasím a ani jsem o ní nepolemizoval.
Jen zastávám názor, že občas je lepší se trochu krotit. Protože ačkoli pro vás 7 nebo kolik zástupců hlasovalo, vězte, že bylo daleko víc takových, které chování vaší redakce, která všem vnucovala svůj časopis, pěkně štvalo. Jestli ze závisti? Některé možná, nevím. Ale většinu pro chování, které je sice efektivní ale rovněž lehce nesportovní...

já (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 19:48:

Pořád mluvíš v obecných frázích. Které chování tě konkretně štvalo?

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 21:28:

Myslím, že jsem to řekl celkem jasně. Vnucování se. A mě to nechávalo ještě celkem chladným, byli jiní, kteří na to nadávali.

Petr Kroupa se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 22:33:

Ale o tom to je. Umět se ukázat a prodat práci svojich lidí, být vidět. Upřímně je mi jedno, co si o mě, potažmo Naší škole mysleli v tom Brně ostatní, šlo o výsledek. A ten se podařil, odvezli jsme si pětici ocenění a dva šeky.

Tomáš Čakloš (bez ověření) se projevil(a) dne 4 Prosinec, 2011 - 22:51:

Děkuji, že jsme si to ujasnili, k tomuto nemám potřebu nic dodávat.

Sík (bez ověření) se projevil(a) dne 5 Prosinec, 2011 - 06:42:

Tady ti pšenka nekvete, co? Holt mají lidi, co se za ně i bijou. Jsi závistivec.

Udyr (bez ověření) se projevil(a) dne 3 Prosinec, 2011 - 19:32:

cg

K. (bez ověření) se projevil(a) dne 6 Prosinec, 2011 - 09:56:

Velice inteligentní projev gratulace

lukasv se projevil(a) dne 6 Prosinec, 2011 - 17:50:

Já myslím, že je to stručné jasné výstižné. Udyr je mistr zkratky.

Udyr (bez ověření) se projevil(a) dne 6 Prosinec, 2011 - 17:41:

V čem je konkrétně problém?

Rammus (bez ověření) se projevil(a) dne 6 Prosinec, 2011 - 17:45:

ok

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.